Waterval en olifanten

26 november 2016 - Luang Prabang, Laos

26 november

We hebben weer een dag-/ochtendtripje geboekt en laten ons met een Tuctuc en een bootje naar de Tad Sae waterval brengen. Onderweg worden we door onze chauffeur nog gewezen op een veld waar rijst gedorst wordt en we worden uitgenodigd zelf ook een haffel rijsthalmen van haar? zaad te ontdoen. Aangekomen bij de waterval maken we eerst een ritje op de olifanten en terwijl de berijder de olifant door het bos dirigeert plukt hij een paar enorme bladeren waar hij tijdens de rit voor ons een paar grappige mutsen van vouwt. Het valt me op hij heel erg ontspannen met dit machtige vrouwtje omgaat, zeker in vergelijking met wat ik destijds (lang geleden) in Nepal gezien heb, waar ze door de berijder met ijzeren pennen tot bloedens in de oren geprikt werden. Ik word halverwege uitgenodigd op de plaats van de berijder in de nek van de olifant plaats te nemen en ik ervaar het directe contact met dit prachtige dier toch wel een heel bijzondere belevenis.

De waterval is prachtig en komt in verschillende plateau’s tussen de bomen naar beneden. In de verschillende kommen van ieder plateau die de waterval in het gesteente heeft gevormd mag gezwommen worden en dat kan eventueel ook samen met een olifant. Ik ben zelf niet zo’n waterrat en laat de eer aan Liesbeth en Marcel die er met volle teugen van genieten. (zie ook filmpje).

S’middags doen we rustig aan. Ik verken de stad en Liesbeth laat zich knippen en haar haar verven. Alweer een topdag!

1. Thea Verbeek:
    27 november 2016
    Zo, ik ben weer bij! Het kwam er deze week niet van en nu heb ik in één ruk alle gemiste reisverslagen gelezen. Heel bijzondere ervaringen voor jullie en leuk om het op afstand "mee te beleven". Veel reisgenot nog!