Epiloog

24 december 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

We hebben 7 weken door deze mooie, vaak ook vuile, drukke, arme maar toch in de eerste plaats betoverende wereld van veelal vrolijke goedlachse mensen getrokken. We zijn blij dat we deze gelegenheid gehad hebben en er is zelfs op onze leeftijd nog een wereld voor ons open gegaan. Het reizen op zichzelf was integraal onderdeel van het avontuur en we hebben de eerste vier weken van Marcel en Eline, als ervaren reizigers in dit deel van de wereld, op dat terrein nog heel wat opgestoken. Onze portemonnee is na afloop wel wat leger maar we zijn als mens een stuk rijker teruggekeerd dan we gingen. Daar hebben vooral de mensen in de drie bezochte landen aan bijgedragen.

We zijn deze reis ook vele malen geconfronteerd met de wreedheden die deze volken in de recente geschiedenis hebben moeten doormaken, waarbij miljoenen mensen over de kling gejaagd zijn. Tijdens onze reis is de schaal daarvan en de enorme impact ervan (tot op de dag van vandaag) pas goed tot ons doorgedrongen. Haat zijn we echter niet of nauwelijks tegengekomen of het moet de oude man geweest zijn die ons in Dien Bien Phu in het voorbijgaan een draai om onze oren wilde geven.

We sluiten dan ook af met een bijzonder voldaan gevoel en hopen een dergelijke trip nog eens te kunnen en mogen maken.