De laatste dag en de terugreis

23 december 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

De laatste dag van onze reis

We worden keurig om 9:00 opgehaald met twee Cyclo’s door twee oudere heren. De Cyclo was aan het eind van de vorige eeuw nog een belangrijk vervoersmiddel maar is nu feitelijk uit het straatbeeld verdwenen en scooters en taxi’s hebben hun functies overgenomen. Cyclo Resto houdt een aantal Cyclodrivers nog aan het werk door als onderdeel van de Class je bij je hotel op te halen en via een korte site seeing tour naar de Markthal van Ben Thanh te brengen. Onze drivers zijn al behoorlijk op leeftijd en met deze fietsjes door het hectische verkeer navigeren is geen sinecure. Bij de markthal aangekomen wacht ons voortvarende gastvrouwtje van gisterenavond ons al op. Ze legt ons en de andere zes deelnemers nog een keuze voor over wat we willen koken en weet de discussie daarover met dezelfde flair als gisterenavond zeer gedecideerd en daarmee snel af te ronden. Maar goed ook, want daar ging het de vorige keer (in Luang Prabang) voor ons op mis. Ze neemt ons vervolgens mee de markt op en leert ons waar op te letten bij het kopen van de groenten, het vlees en de vis. Na een korte wandeling belanden we vervolgens bij het restaurantje en start de les onder leiding van Cook Vu. Het werd dan ook een leuke en leerzame les die we afsluiten met het verorberen van wat we zelf mee bereid hebben en Cook Vu stuurt ons de recepten via de mail toe waardoor we het thuis nog eens kunnen proberen (als we alle ingrediënten tenminste te pakken kunnen krijgen).

Dan te voet - enigszins gehinderd door toch wel een erg volle maag - nog een keer door het drukke verkeer om in het hotel op de taxi naar de luchthaven te wachten. Voor de zekerheid bestellen we deze nog een half uurtje eerder en dat is maar goed ook want de taxi had voor de 7 km naar het vliegveld ruim een uur nodig.

Onze vlucht via Kuala Lumpur, waar we overstappen op de vlucht naar Amsterdam verloopt voorspoedig.  We komen na een lange reis dan ook keurig op tijd om 5:50 in Amsterdam aan waar we snel de trein kunnen pakken en om 8:15 door Iris op het station in Eindhoven worden opgepikt. Moe maar voldaan dragen we onze rugzakken de drempel van Petrus Dondersstraat 51 over.

1. Thea Verbeek:
    24 december 2016
    Fijn dat jullie weer veilig en gezond thuis zijn! Het was erg leuk om jullie verhalen te lezen. Tot gauw en groetjes!