2de en 3de dag Phu Quoc

17 december 2016 - Phu Quoc, Vietnam

Na een lekker stranddagje op dag 2, voor de laatste dag alweer op Phu Quoc een tourtje geboekt met een boot naar de onder Phu Quoc gelegen eilandjes met daarbij o.a. twee snorkelactiviteiten. We worden om 8:30 voor de deur van het hotel opgepikt en worden - na het oppikken van nog andere toeristen - ongeveer twintig minuten later en 100 m van ons hotel - gevraagd over te stappen op een grotere bus. In de bus vertelt onze jonge gids met de bijnaam ‘Nico’, in het Vietnamees, hele verhalen die voor de buitenlandse toeristen in bijna onverstaanbaar Engels, in een paar zinnen worden samengevat. De eerste activiteit is het bezoek aan een parelkwekerij waar we niets van de kweek te zien krijgen maar met een nummertje om de nek - van de bus waar je uitkomt - een verkoophal in geduwd worden met allemaal vitrines vol met versierselen gemaakt van o.a. parels. Voor de ouderen onder ons: Snuf en Snuitje zouden ervan gesmuld hebben.

Er staat redelijk veel wind en Liesbeth heeft het daar op de boot wat moeilijk mee, maar eenmaal aan het snorkelen in het water is het snel over. We krijgen ook nog een vistuigje in de hand geduwd dat we - voorzien van een stukje inktvis - een half uur lang in het water mogen houden. Geen tourist die wat vangt maar dat mag de pret niet drukken. Het snorkelen blijkt in te houden dat je met twee volle boten toeristen boven een paar stukjes koraal van misschien 100 m2 gedropt wordt en daarbij vooral moet oppassen dat een andere toerist je de snorkel niet van het hoofd trapt. Heel andere beleving dan de prachtige onderwaterfoto in de folder suggereerde. Na de boottocht wordt nog een vissausfabriek aangedaan en vervolgens worden we nog een uurtje op het aan de oostkust van het eiland gelegen Sao Beach gedropt.

Op de boot nog langs de meer dan 150 m hoge torens van een kabelbaan in aanleg gevaren die van het hoofdeiland naar het Pineapple Island gaat, 8 km lang wordt en over twee jaar klaar moet zijn. Het is de firma Dopplemayer uit Oostenrijk die dit project voor 200 miljoen dollar mag uitvoeren. In de Alpen is het al geen fraai gezicht maar hier verpest het zeker het landschap en nut en noodzaak ontgaan ons ook volledig.

Wie na het lezen hiervan denkt, die hebben het niet leuk gehad die dag, hebben het mis. Het was een zeer vermakelijke dag en we hebben op de boot nog leuke gesprekken gehad met andere toeristen, een Nederlandse backpackster uit Amsterdam en een Russisch gezinnetje uit Moskou (man, vrouw en jongetje van 3) die een paar maanden door Azië aan het reizen zijn terwijl hij tussentijds als programmeur dankzij het internet gewoon 40 uur aan het werk is. In Moskou is het op dit moment 50 graden koeler dus we kunnen ons voorstellen dat deze manier van de winter doorbrengen een aantrekkelijk alternatief is. Ze zijn van plan om rond april naar de tulpen in Holland te komen kijken en vragen aan mij wanneer de bloemencorso’s precies zijn, waarop ik het antwoord schuldig moet blijven.

1. Thea Verbeek:
    18 december 2016
    Haha, toeristenfuik! Maar mooi dat het toch een leuke dag was!
  2. Erdinc:
    19 december 2016
    In Turkije zijn het leer en juwelen zaken :)