Naar Siem Reap

2 december 2016 - Siem Reap, Cambodja

30 november

De dag dat we naar Siem Reap in Cambodja zullen vliegen. S’ochtends nog even naar de UXO gewandeld, een voorlichtingscentrum over het verwijderen van de uit de oorlog resterende mijnen en bommen die nog altijd een slachtoffer per dag eisen in Laos. Als je het uitgestalde wapentuig daar ziet, de hoeveelheid bombardementen die op Laos zijn uitgevoerd en de vernietigende effecten van ieder bombardement ben je opnieuw verbijsterd over de Amerikaanse handel en denkwijze in die jaren.
S’middags worden we door de hoteleigenaar naar het vliegveld gebracht. De vlucht verloopt voorspoedig, alleen het verkrijgen van het visum verloopt door vreemde aanwijzingen van de douane chaotisch en duurt veel langer dan we verwacht hadden. De Tuctuc driver staat echter nog geduldig met ons naambordje in de aankomsthal en brengt ons in 20 minuten naar ons hotelletje waar we bijzonder gastvrij worden ontvangen. We boeken die middag nog via het hotel een tour langs de tempels van Ankor met een Tuctuc voor 20 dollar. Vertrek om 4:30 in de morgen om de zonsopkomst niet te missen.

De volgende ochtend dus zeer vroeg uit de veren en op weg naar de tempels. We zijn duidelijk niet de enigen en bij de ticketoffice vormen zich om 5:00 in de ochtend al lange rijen. Aangekomen bij de beroemdste tempel, Ankor Wat, stellen we ons op net buiten de gracht van de tempel die een rechthoek vormt van 1,5 bij 1,3 km. De zonsopkomst wordt versluierd door enige bewolking maar is desalniettemin toch wel aardig om te zien. We vragen ons wel af of het de gebroken nacht waard was. We bezoeken vervolgens de tempel zelf en daarna de stad Ankor Tom met o.a. de tempel Bayon. Tot slot de tempel Ta Prohm die door de spectaculaire overgroeiing met vijgenbomen voor de film Tomb Raider als decor heeft gediend en daarmee het meest bekend is. Het is overal een enorme drukte met erg veel zeer luidruchtige chinezen. Heel ander volkje als de chinezen die wij van onze restaurants kennen. Wat ons verder opvalt is ook het prijsniveau dat gewoon westers is (2 euro voor een consumptie) en men rekent bij voorkeur af in dollars en niet in de Cambodjaanse munteenheid de Riel.

Gedurende de dag voel ik wat buikkrampen opkomen en we besluiten de tour rond 2:00 te beëindigen en terug te keren naar ons hotel. Ik heb waarschijnlijk bedorven water uit mijn bidon gedronken en ik ben serieus aan de diarree. De volgende ochtend gaat het nog niet veel beter en we gebruiken de ochtend dan ook maar om de rest van de reis te plannen. We gaan morgen een “floating Village” bezoeken in het nabijgelegen Tonlé Sap meer. De dag daarna met de boot naar Battambang, dan naar Pnohm Penh waar we o.a. de killing fields gaan bezoeken en vervolgens via de kustplaats Kampot naar het Vietnamese eiland Phu Kok waar we nog een aantal stranddagen willen doorbrengen. Daarna nog vier dagen naar Ho Chi Minh stad waar we de reis afsluiten. Aan het eind van de dag gaat het met mijn ingewanden iets beter en gaan we s’avonds nog wat eten in de Pub Street, een straat met heel veel kroegen en eetgelegenheden die doet denken aan ons eigen stratumseind. Siem Reap maakt zich ook op voor een internationale halve marathon op 7 december. Dan zitten wij echter al in Battambang.

1. Joris van der Straten:
    2 december 2016
    Hoi Leon (en Liesbeth),

Leuk om jullie verhalen te lezen! Vervelend van de diarree, maar dat lijkt inherent aan een bezoek aan Azië. Beterschap gewenst en geniet nog van de resterende dagen!

Groet Joris