Floating Village Kampong Phluk en reis naar Battambang

4 december 2016 - Battambang, Cambodja

We hebben voor onze laatste dag Siem Reap een trip naar de floating Village Kampung Phluk gepland. Eergisterenavond nog een tijdje zitten praten met een van de deskmedewerkers van het hotel die zijn verhaal doet over Cambodja en zijn leven daarbinnen. Hij blijkt behoorlijk politiek geëngageerd te zijn en geeft aan twee jaar terug nog een tijd vast gezeten te hebben. Nu wordt hij op straat nog steeds hinderlijk gevolgd en zodra hij de kans krijgt wil hij naar het buitenland, het liefste Amerika. We horen van hem hoe corrupt Cambodja al jaren is en dat er voor de korte termijn ook weinig hoop is op verandering in die situatie. Het is zelfs met een opleiding moeilijk om aan werk te komen. Zo zijn veel van de Tuctuc-drivers afgestudeerd in het hoger en universitair onderwijs. Als je bijvoorbeeld de ambitie hebt politieagent te worden dien je om in te stromen 3000 dollar mee te nemen, een bedrag dat een gewone Cambodjaan niet kan betalen. Ook is hij geen vriend van de Vietnamezen die volgens hem het land min of meer overnemen. Hij geeft ook aan dat dit met Laos feitelijk al gebeurd is. Zo is ook het Angkor-gebied blijkbaar voor het grootste deel van een Vietnamees die ook een paar enorme resorts in het gebied runt en een groot deel van de entreegelden opstrijkt (toegang 20 dollar per dag en vanaf februari 37 dollar). En wij maar denken dat dat geld in ieder geval goed besteed is in dit arme land.

Vrijdag op naar ‘floating’ Village, Kampong Phluk, ruim 30 km buiten Siem Reap met dezelfde tuctucdriver (Mai) als naar de tempels. Leuke trip naar de paalwoningen (hoezo floating Village?) met (lawaaiige) boot. Halverwege als afwisseling een half uurtje in alle stilte door een Mangrovebos met oma en haar vermoedelijke kleinkind. Op de terugweg rijden we lek en hebben we nog even tijd om tijdens de reparatie langs de weg te kijken naar alles wat voorbijkomt zoals een Tuctuc met twee koeien erop.

Vandaag met de boot naar Battambang, door de Fransen in het begin van de vorige eeuw uitgebouwd tot een belangrijke handelsplaats van haar protectoraat Cambodja. De tocht voert ons opnieuw langs floating Villages en dit keer ook echte omdat een belangrijk deel van de woningen inderdaad drijft. De tocht gaat ook deels door zeer smalle ondiepe geulen met aan weerszijden zware begroeiing die regelmatig de boot binnenzwiept en wij als passagiers moeten regelmatig wegduiken en oppassen niet gewond te raken. Na een tocht van een uur of 8 arriveren we in Battambang.

We hebben tweee hele dagen hier en zijn van plan de stad zelf zowel als de omgeving te verkennen. De stad is de moeite waard vanwege een groot aantal Boeddha tempels en architectuur uit de pre-Franse en Franse tijd. De belangrijkste Cambodjaanse architect van een aantal gebouwen uit de zestiger jaren is blijkbaar ook als intellectueel door de rode Khmer vermoord. Voor het eerst deze vakantie  s’avonds een forse bui regen die in dit klimaat overigens heerlijk verkoelend werkt.