Reis naar Dien Bien Phu

17 november 2016 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

We spenderen 80 dollar om ons met een privebusje naar Dien Bien Phu te laten brengen, de plaats waar de Fransen in mei 1954 hun finale nederlaag tegen de Vietminh ondergingen waarna ze de heerschappij over Indochina opgaven. De rit erheen van circa 250 km gaat grotendeels over bochtige en deels slechte wegen door de bergen en door het dal van de rivier de Nám Mûc. Een geweldige rit door een indrukwekkend landschap waar op veel plekken ook de voortvarende economische ontwikkeling van Vietnam te herkennen is o.a. in de aanleg van wegen en dammen met waterkrachtcentrales. We vinden het jammer dat we geen tijd hebben hier en daar te stoppen en de dorpjes van de bergvolkeren die we passeren te bezoeken. Dat stoppen om rond te kijken was zo ie zo lastig want de chauffeur spreekt geen woord Engels en nadat we weigerden uit te stappen bij een van de watervallen die we al gezien hadden snapt de chauffeur niet goed meer wat we willen. Ook het gebruik van Google-translate helpt ons niet uit de brand want hij lijkt ook niet te kunnen lezen. De chauffeur weet toch een oplossing en belt de eigenaar van ons hotel in Sapa (Antony) die hem heeft ingehuurd om (op inmiddels 150 km afstand) onze vragen te laten vertalen. Via twee telefoontjes met onze vriendelijk Anthony komen we er toch uit, eten in een soort wegrestaurantje nog een noodlesoepje en arriveren rond 16:00 uur keurig op tijd in Dien Bien Phu. Daar aangekomen direct naar het busstation voor het regelen van de reis naar onze volgende bestemming, Oudom Xay in Laos.

S’avonds via Trip Adviser in een Veganistische restaurantje beland waar tijdens de verbouwing (voor ons als enige gasten die avond) de business gewoon doorgaat. De ontvangst door de bijzonder vriendelijke en goed Engels sprekende eigenaresse is bijzonder hartelijk en het eten is er verrassend lekker. We besluiten daarom de volgende avond daar nog een keer terug te keren en iets anders van haar kaart te gaan uitproberen.