Dag 6 t/m 8

12 november 2016 - Cat Ba Island, Vietnam

We hebben inmiddels het gevoel al drie weken weg te zijn. Waarschijnlijk komt dit ook wel omdat we op onze leeftijd weer eens iedere dag nieuwe dingen meemaken en ervaren. Dat was ook de afgelopen drie dagen zeker het geval. Dag 6 was de koudste dag tot nu toe maar daarom niet minder goed besteed. We hebben twee scooters gehuurd en na afgezet te zijn door de plaatselijke benzineverkoopster zijn we daarmee van zuid naar noord en terug het eiland over gereden. Aan de noordzijde kijk je Halong Bay in en krijg je een beeld van het prachtige karstgebergte dat zo wijd je kijkt uit zee omhoog komt.  Na daar enige tijd verpoost te hebben en uiteraard weer de nodige plaatjes te hebben gemaakt, het natuurpark van het eiland aangedaan en daar naar een uitzichtspunt geklommen.  Voor het eerst het gevoel in een tropisch bos te zijn compleet met dichte begroeiing met o.a. lianen. Er passeert ons een man die uitgezonderd zijn neus en ogen geheel in een waterdicht regenpack gekleed gaat. Het blijkt een vriendelijke alleenreizende Italiaan te zijn en op onze vraag of hij niet teveel aan heeft antwoord hij dat hij panisch is voor bloedzuigers. Dan heb je wel lef als je toch de tropen in gaat ;-). Het park is prachtig maar wat ons opvalt is dat de paar dieren die er gehouden worden weinig aandacht krijgen en met name de apen verkeren in kommervolle omstandigheden. Daarnaast ligt er op veel plekken plastic afval dat zowel door de toeristen als de vietnamesen zelf achteloos de natuur in geworpen wordt. Tijdens zonsondergang nog gauw even naar het ten zuiden van Cat Ba City gelegen ford gereden. We waren daar echter veel te laat om het nog goed te kunnen bekijken.

Dag 7 en 8 hebben we op het water ten zuid oosten van Cat Ba tussen het karstgebergte doorgebracht. Met een gids een kok en een schipper gaan we op weg en iedere minuut worden ons andere beelden van dit indrukwekkende natuurschoon voorgeschoteld. We gaan hier en daar onder begeleiding van onze gids Kai de boot uit om te kajakken en een strandje te bezoeken en genieten van iedere minuut. De kok op de boot verzorgd ons met heerlijk eten en boven op het dek zien we de zon ondergaan. Onze (overigens geweldige) gids probeert ons na het eten nog te overtuigen tot zijn geloof toe te treden (Lutheraans protestant) maar ondanks dat hij in Cat Ba prediker is, is hij daar uiteindelijk niet in geslaagd. Waar we niet aan voorbij kunnen is dat het prachtige natuurschoon hier en daar ook behoorlijk vervuild is en wordt. In veel baaien drijven vis-, en schaaldier kwekerijen en overal zie en hoor je de bootjes met hun knetterende motoren die er blijkbaar ook de oorzaak van zijn dat er geen dolfijnen meer in de baaien te vinden zijn. Er drijft veel plastic in het water en de strandjes zijn nogal eens bezaaid met aangespoeld afval. Onze kok doet daar vrolijk aan mee door tot onze verbazing de afvalzakken gewoon overboord te kieperen. Verder belanden we tijdens het kajakken - na het bezoek aan een hele stille baai die alleen bereikbaar is via een gat in een van de bergen - tussen een groep feestvierende en schreeuwende Australische jongeren in kajaks die na het ledigen van hun in de boot genuttigde blikjes bier deze vervolgens ook maar in zee kieperen. De verwondering over het natuurschoon en de mensen die erin en ervan leven overheerst echter en we hebben vreselijk genoten van deze twee dagen voor de kust die we afsluiten met een bezoek aan Monkey Island waar de meeste apen echter al naar bed zijn en we nog naar een uitzichtspunt proberen te klimmen. Ik (Leon) volg als enige Kai tot het hoogste punt maar de scherpe rotsen en de kloven daartussen vragen eigenlijk meer behendigheid dan ik nog bezit. Ik was dan ook blij zonder al te veel schade weer beneden te zijn aangeland.

Vandaag naar Sapa in het uiterste noorden van Vietnam tegen de grens met China. Een busreis van 13 uur met verwachte aankomst om 5:00 in de ochtend.
Tot later!

1. Thea Verbeek:
    14 november 2016
    Wat een leuk verhaal! En opvallend dat contrast tussen natuurschoon en de puinhoop die de mensen ervan maken. Het lijkt wel pauze op het Van Maerlantlyceum. Geniet nog!