Van Cat Ba naar Sapa

13 november 2016

We hebben in Cat Ba City een busreis geboekt van Cat Ba naar Sapa dat op circa 500 km afstand en 1650 meter hoogte in de bergen ligt, vlak bij de noordelijke grens met China. Hoe een dergelijke reis vervolgens verloopt is een belevenis op zich. Daarom wel leuk er een keer wat meer woorden aan te besteden. We stappen om 13:00 op de bus die ons naar de afvaart van de snelboot naar de havenplaats Hai Phong brengt. Aangekomen op het vaste land wordt gevraagd welke vier mensen er naar Sapa gaan en dienen we onze bagage op een specifieke plek onder in de bus te leggen. Aangekomen in Hai Phong wordt er voor ons gestopt en staat er een jongen klaar die ons ergens in de haven naar een achteraf gelegen kantoortje van de busmaatschappij brengt.
Via een soort Google translater komen we erachter dat we ongeveer 1,5 uur overstaptijd hebben en we gebruiken die tijd om de directe omgeving te verkennen die bestaat uit een brede weg met daaraan een containerhaven en wat bewoonde zijstraten en een temidden daarvan enigszins verborgen gelegen lieflijk boeddhatempelcomplex(je). Wat me opvalt is, dat je zelf nog zo opvalt, dit omdat in Hai Phong waarschijnlijk niet veel toeristen komen. De mensen ogen ook hier weer vrolijk en zijn bijna allemaal heel vriendelijk en als je het ze vraagt vinden ze het meestal prima om voor je te poseren inclusief een orendokter die aan de straat de oren van een klant aan het uitpulken is. We keren terug naar het bureautje waar inmiddels ongevraagd thee met verse watermeloen voor ons klaar is gezet. Op een van de beeldschermen in het kantoortje kunnen we real-time meekijken in de bus die ergens onderweg is en ons straks zal oppikken. De operator zit ondertussen de beelden van de nachtbus van gisteren versneld af te spelen en noteert waar dingen naar zijn indruk niet helemaal correct verlopen. Een klein uurtje later worden we tot onze verrassing echter niet door de betreffende bus opgepikt maar met zijn allen inclusief drie rugzakken en twee koffertjes en enige handbagage in een taxi ter grootte van een Citroën C1 gepropt om door het drukke verkeer van Hai Phong naar een veel zuidelijker gelegen busstation te worden gebracht waar de bus die we via de beeldschermen al van binnen kenden (inclusief de chauffeur) al op ons staat te wachten. Daar staat opnieuw dezelfde jongen van de busmaatschappij klaar om ons te begeleiden. De taxichauffeur probeert nog via ons een dubbele gage te vangen, maar daar gaan we maar even niet op in. In de bus duiken we in de kuipjes die voor westerlingen met een gemiddelde lengte al veel te klein zijn om redelijk comfortabel in te kunnen liggen. Daar denken we tot 5 uur in de ochtend in te kunnen slapen maar om 1:30 arriveren we in Lao Cai en moeten we weer overstappen op een klein busje dat vervolgens weer 5 km terug rijdt naar het busstation waar we al langs kwamen om daar het busje vol te laden met backpackers en een paar lokale reizigers. Rond 3:00 vertrekken we uiteindelijk weer via Lao Cai naar Sapa waar we conform schema rond 5:00 uur redelijk gebroken arriveren. Vervolgens de zoektocht naar ons hotel dat in de nachtelijke onverlichte steegjes onvindbaar bleek te zijn voor ons. Uiteindelijk het hotel telefonisch bereikt en door de jonge eigenaar, Anthony, uit ons lijden verlost met een hotelkamer met twee double beds waar we met zijn vieren konden bijkomen van deze toch wel vermoeiende reis.

De volgende keer toch maar via Hanoi met de trein.