1ste en 2de dag in Sapa

15 november 2016 - Sa Pa, Vietnam

Vandaag houden we het kort. We maken een wandeltocht vanuit Sapa door dorpjes van het bergvolk en worden daarbij begeleid door gids A (ja, zo heet ze echt), een prachtig geklede zelfbewuste, pientere vrouw van 24 die ons met de nodige humor verteld over haar cultuur en de leefwijze van haar volk. Ze spreekt goed Engels maar kan niet lezen of schrijven. Ze is zelf op haar zeventiende al getrouwd met een Deen en heeft met hem twee kinderen waarvan er een met zijn vader in Denemarken woont. O.a. omdat hij teveel dronk is ze inmiddels van hem gescheiden. Ze begeleidt ons door het mooie landschap dat echter vooral bijzonder is door het bergvolk dat er woont. Een aantal vrouwen van dit volk loopt vanaf het begin met ons mee en reikt ons bij moeilijke passages de (stevige) hand. Het zijn kleine sterke mensen die prachtig gekleed gaan en aanvankelijk leefden van de rijst- en veeteelt maar nu ook van het toerisme. Daarbij proberen ze hun kunstige weef- en borduurwerk te verhandelen. Langs de weg plukt A wat hennep om s'avond op te roken en we bezoeken in het laatste dorp een schooltje waar kinderen ijverig bezig zijn en zich zelfs niet door ons daarin laten storen.

Met name ook door de bijzondere begeleiding van A en het weer dat meewerkte was het voor ons weer een fantastische dag. De foto's spreken voor zichzelf.

1. Tom van der Hoff:
    16 november 2016
    De foto's (onder werktijd) bekeken. Prachtig. Geniet ervan.