2de dag in Hanoi

6 november 2016 - Hanoi, Vietnam

Zondag 5 november

We hebben ons vandaag voor een sightseeing tour opnieuw in het hectisch Hanoi gestort. Er zijn bijna overal trottoirs die echter vrijwel uitsluitend worden benut voor het uitbreiden van het bedrijfsterrein, terrasjes, stalling voor de scooters etc. Dus maar weer gewoon wandelen over de weg in de hoop dat de auto’s en scooters je tijdig zien en ontwijken. We belanden al snel op een kleine markt voor groenten, vis en vlees met het straatplaveisel als werkbank, toonbank, kassa en etalage. In het voorbijgaan zien we in een nis een mannetje duiven slachten met een tempo van ongeveer 2 per minuut. Op straat wordt het vlees en de vis schoongemaakt, gekookt, gebakken en verkocht. Hygiëne en dierenwelzijn zijn daarbij duidelijk geen issue en dan hadden we nog nog niet verteld dat we gisteren ook nog gebraden hond zagen liggen.

We bezoeken een aantal tempels waar tussen de offergaven steevast ook kunstig gestapelde torentjes van blikjes bier aanwezig zijn en komen door een wijk waar per straat o.a. smeden, houtsnijders en kruidenhandelaren geconcentreerd zijn. Ik zie een smid onhandig stuntelen bij het fabriceren van een hekwerk en dankbaar aanvaardt hij enige hulp van Marcel en kan ik die gelegenheid te baat nemen om er een mooi plaatje van te schieten.

Uiteindelijk komen we via de Notre Dame van Hanoi bij het Ho Kiem lake terecht dat op zondag blijkbaar rondom vrijgemaakt is van verkeer hetgeen een oase van rust creeert, waardoor duizenden Vietnamezen en toeristen daar flaneren en zich verpozen. We worden meermaals door scholieren en studenten aangesproken met de vraag of ze ons wat mogen vragen en op die manier proberen ze hun engels te verbeteren. Dit zorgt voor leuke contacten met de jeugd van dit over het algemeen vrolijk ogende volk.

Na het opsnuiven van nog wat cultuur inclusief een waterpoppentheater sluiten we de dag opnieuw vermoeid en voldaan af met een paar Hanoise biertjes en een heerlijke maaltijd op straat die gelukkig goed heet geserveerd wordt.

Het was opnieuw een interessante en enerverende dag.

1. Marco D:
    6 november 2016
    Eerst met de foto's bekeken en daarna jullie blog gelezen. Dan vallen veel foto's op hun plaats. Leuk die contacten met de lokale bevolking!!!
  2. Thea Verbeek:
    6 november 2016
    Leuk die couleur locale in verhalen en foto's! En Liesbeth doet het goed op de college-tour.
  3. Erdinc:
    10 november 2016