2de dag Battambang en op naar Phnom Penh.

7 december 2016 - Phnom Penh, Cambodja

Ook de tweede dag huren weer een paar fietsen en rijden de stad uit richting een Lonely Planet advies, de Ek Phnom tempel.  Het gaat ons vooral om de tour per fiets en we rijden van de rechtstreekse route af en maken over gravelwegen een extra lus door rijstvelden en langs twee riviertjes over het platteland. Ook nu weer veel belangstelling wederzijds. Het gewone boerenleven hier, samen met de koeien/buffels en kippen onder het huis, blijft mooi om van dichtbij te zien en de vrolijke “hello’s” van de vele kinderen maakt dat nog leuker. Na 25 km bereiken we de tempel en een spastische jongen in een rolstoel biedt ons aan ons rond te leiden. Hij begeleidt ons langs de basis van de tempel die niet in al te beste staat meer verkeerd en zeker niet de aandacht krijgt die de tempels van Ankor genieten. Nadat ie eerst met ons een grap uithaalt met ter plekke geplukte zaadjes die bij het toevoegen van een beetje water in je handpalm als kleine rotjes ontploffen (met dito schrikreactie en lachsalvo van hemzelf) wijst hij ons naar boven en tot onze verbazing klimt ie op zijn knieeen voor ons uit de tempel in. Hij doet een heel verhaal in een brabbeltaaltje waar voor ons niets van te verstaan is maar we knikken maar steeds instemmend op het moment dat hij even een korte stilte laat vallen.

Tegen de middag fietsen we terug naar Battambang en vlak voordat we de stad weer inrijden bezoeken we nog een tweede attractiepunt, de Crocodile-farm. Daar worden tot onze verbazing zo’n 2000 krokodillen dicht op elkaar in betonnen bakken gefokt. De jonge krokodillen gaan na circa 3 maanden voor voedsel grotendeels naar Vietnam en China en de vrouwtjes gaan wanneer ze dertig zijn geworden en niet vruchtbaar meer zijn als basis voor leren tasjes e.d. naar Thailand. De Thai komen dan met 10 man over, dalen af in zo’n bak met krokodillen en pikken de bewuste dame eruit, snoeren haar de mond en brengen haar levend naar Thailand. De mannetjes blijven in de kwekerij tot ze overlijden (kunnen wel 100 worden). Het krokodilletje dat Liesbeth op de foto vastheeft is overigens al twee jaar oud.

S’avonds gaan we uit eten met Bavo en Tinne, een Antwerps echtpaar dat we vanaf Siem Reap al een aantal dagen steeds weer tegen het lijf lopen. Ze hebben herhaald op dezelfde momenten dezelfde bezoektijden als wij gepland en reisden toevalligerwijs ook op hetzelfde moment met de boot naar Battambang. Het zijn ervaren reizigers en we hebben met hen een heel amusante en gezellige avond tot we door het restaurant als laatste gasten worden buitengezet. Nog het vermelden waard: we keken vanaf het balkon waarop we zitten naar de bijna halve maan en Bavo wijst ons erop dat die hier een schoteltje vormt ipv een verticale sikkel (logisch maar nooit bij stilgestaan).

De volgende dag met een luxe minivan vol luid kakelende Cambodjaanse vrouwen (waarbij de travestiet in het gezelschap nog het hoogste woord heeft) en drie andere (jonge) backpackers naar Phnom Penh. Behalve het gekakel een redelijke comfortabele reis met een chauffeur die in dit verkeerscircus geen onnodige risico’s lijkt te nemen. Aan het begin van de route rijden we - gelukkig pas voor het eerst tijdens onze reis - langs de gevolgen van een ernstig verkeersongeval tussen een personenbusje en een vrachtwagen. De slachtoffers waren blijkbaar al afgevoerd maar zo te zien moet de chauffeur van het busje minstens zeer zwaar gewond geweest zijn.

We komen behouden in Phnom Penh aan en nemen onze intrek in hotel Indochine 2 dat overigens midden in de hoerenbuurt van Phnom Penh blijkt te staan. Dat stond even niet bij de kritieken in tripadviser. S’avonds zitten veel terrassen van bars met veelzeggende namen als b.v. de Honypot bar, vol met jonge hoertjes, klaar om opgepikt te worden door een van de vele voorbijscharrelende westerlingen van middelbare leeftijd. We kunnen vanaf het balkon van ons hotel het komen en gaan van de heren volgen. In ieder geval als afsluiting van deze reisdag ook nog weer fantastisch lekker gegeten, voor de afwisseling een keer westers en wat duurder: Italiaanse pasta en pizza bij een Zwitser met een Italiaanse kok.

1. MIchel:
    8 december 2016
    Ziet er goed uit Leon heb je alles binnen kunnen houden tot nu toe?
  2. Thea Verbeek:
    17 december 2016
    Stoere Liesbeth: "Crococile hunter"!